Update voortgang ketel.

De ketel is een van de meest kritische onderdelen. Het moet namelijk voldoen aan de de eisen van de Pressure Equipment Directive (PED).

Ik was begonnen aan een koperen ketel met een Belpair vuurkist. Maar dat was zeer veel werk en vergt een enorm vakmanschap.
Niet dat ik niet zou kunnen maar de kosten, het gedoe rondom het keuren, de prijs van zilversoldeer, etc. deed mij besluiten de ketel te laten maken bij een ervaren ketelbouwer voor de modelbouw, namelijk https://www.gartenbahn-ehrle.de/. Die heeft al meerdere ketels voor clubleden gebouwd en leverd top kwaliteit.
Het is echter geen belpair vuurkist geworden dus dat maak ik als dummy vuurkist over de ketel heen.

Met de waterbakken ernaast ziet het er al behoorlijk als een locomotief uit.

De ketel weegt 15 kilo en is afgeperst op 18 bar. De werkdruk is 8 bar. Waarschijnlijk zal ik de veiligheden op 6 bar afstellen omdat 8 bar wel erg veel kracht genereerd.

Eerst alle appendages erop maken en het drijfwerk van de loc afmaken. Werk genoeg dus.

Inmiddels is de ketel op de loc geplaatst.

© 2024 Marcel van Westendorp. All Rights Reserved.